ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ  ΝΕΩΝ 

 

 

 

 

 

 

 

Θέμα Εργασίας :

Κτήμα Μερκούρη-Γνωριμία με τη δική μας Επιχείρηση

 

                                               

                                                  Από τους μαθητές των τμημάτων: Α1,Α4

                                                  Υπεύθυνη Προγράμματος : Καββαδά Ελένη

 

 

 

 

 

 

 

ΚΤΗΜΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ-ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ

 

Η γνωριμία του σχολείου μας με την επιχείρηση Κτήμα Μερκούρη ξεκίνησε από πέρυσι. Φέτος όμως εμείς οι μαθήτριες και οι μαθητές του Α1 και Α4 τμήματος του 2ου Ενιαίου Λυκείου Πύργου, θελήσαμε όχι μόνο να σας δείξουμε τα διάφορα τμήματά της ,αλλά κάνοντας ένα βήμα παραπάνω να θεωρήσουμε τους εαυτούς μας ιδιοκτήτες της και να σας ξεναγήσουμε λοιπόν στην επιχείρησή μας.

 

ΠΑΡΑΓΩΓΗ- ΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ- ΛΑΔΙ

 

Το Κτήμα Μερκούρη ασχολείται κυρίως με την παραγωγή την οινοποίηση και την προώθηση κρασιού στην αγορά. Ασχολείται επίσης με την παραγωγή λαδιού σε μικρότερες ποσότητες για νέους καταναλωτές(τουρίστες). Το κρασί έχει γίνει γνωστό και στο εξωτερικό. Για να φτάσει όμως στα χέρια των καταναλωτών περνά  από πολλές διαδικασίες. Ξεκινάμε λοιπόν.

Υπάρχουν πολλές ποικιλίες σταφυλιού. Στο Κτήμα χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο κόκκινες ποικιλίες, όπως η μαυροδάφνη, το refosco, και άλλες που καλλιεργούνται δοκιμαστικά όπως  ο αυγουστιάτης, το  mourvedre, το merlot. Για το λευκό κρασί καλλιεργείται ο ροδίτης, όχι όμως στις εκτάσεις του κτήματος το οποίο είναι πάνω από τη θάλασσα κοντά στο Κορακοχώρι Πύργου Ηλείας, αλλά στο οροπέδιο της Φολόης όπως ονομάζεται και το λευκό κρασί. Εκτός από τον ροδίτη δοκιμάζονται και άλλες όπως η τουρκοπούλα, το sauvignon blanc.

Ας περάσουμε τώρα στη παραγωγή. Για να φτιάξουμε κρασί πρέπει να έχουμε καλλιεργήσει αμπέλια, τα κλήματα. Δε χρειάζεται κάθε μέρα πότισμα, μόνο λίγη φροντίδα για να αποφύγει τον περονόσπορο και τη λόβα. Κι όμως ο καρπός τους είναι γλυκός και γευστικός  άρρηκτα συνδεδεμένος με την απόλαυση και τη διασκέδαση.

Το κλήμα λοιπόν αρχίζει η βλάστησή του αρχές της άνοιξης. Στη συνέχεια αρχίζουν οι διάφορες εργασίες και φροντίδες έως και τον τρύγο που ξεκινά από τα τέλη Αυγούστου έως τον Οκτώβριο. Στον τρύγο μαζεύουμε τα ώριμα πια σταφύλια και τα βάζουμε σε σακιά. Ακολουθεί το πάτημα στον ληνό, που στις μέρες μας έχει αντικατασταθεί από διάφορα μηχανήματα. Με το πάτημα βγαίνει ο χυμός του σταφυλιού τον οποίο αφήνουμε μια μέρα στον ληνό για να πάρει χρώμα. Την επόμενη μέρα σειρά έχει το στρίφλιασμα. Γίνεται στη στρίφλα έτσι ώστε να βγει κι η τελευταία σταγόνα χυμού. Το σταφύλι που μένει το λέμε τσίπουρο.

 Στη συνέχεια βάζουμε το κρασί στα βαρέλια που είναι ξύλινα (δρύινα) για την καλύτερη συντήρηση και γεύση του κρασιού. Μέσα στα βαρέλια γίνεται η ζύμωση-βράσιμο. Όταν σταματήσει το βράσιμο σφραγίζουμε τα βαρέλια και μετά από λίγο καιρό το κρασί είναι έτοιμο να το απολαύσουμε.

Εκτός όμως από κρασί το κτήμα παράγει και βιολογικό λάδι σε μικρότερες ποσότητες το οποίο αγοράζουν οι ξένοι επισκέπτες της επιχείρησης. Μια πιθανή δραστηριότητα στην οποία ίσως περάσουμε είναι η καλλιέργεια βρώσιμων ελιών. Οι καλαματιανές είναι οι πιο γνωστές για τη γεύση τους. Η έκταση του κτήματος επιτρέπει την καλλιέργεια, αφού από τα 350 περίπου στρέμματα του, καλλιεργούνται τα 150.

Συνέχιση λοιπόν των επιτυχημένων ποικιλιών σταφυλιών, πειραματισμός με νέες για ανάδειξη νέων κρασιών, βιολογικό λάδι και ελιές οι προτάσεις μας για τον τομέα της παραγωγής.

 

 

ΕΛΕΓΧΟΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ- ΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

 

  Όπως είναι λογικό κάθε επιχείρηση για να λειτουργήσει σωστά και να έχει θετικά αποτελέσματα πρέπει να κάνει συχνά έλεγχο στην ποιότητα του προϊόντος που παράγει. Το Κτήμα Μερκούρη  ιδιαίτερα είναι μια επιχείρηση που παράγει αγροτικά προϊόντα ξεκινώντας από την πρώτη ύλη και φτάνοντας έως τη διάθεση τους στους καταναλωτές. Οι προσπάθειές μας φυσικά θα είναι για το τέλειο! Γι αυτό κατά τη διάρκεια  της παρασκευής του προϊόντος, γίνονται έλεγχοι σε όλα τα στάδια παραγωγής του κρασιού, από την καλλιέργεια  έως και τη στιγμή της εμφιάλωσης.

Αφού το προϊόν, πλέον, είναι έτοιμο για κατανάλωση γίνεται μία σύγκριση με άλλα ίδια προϊόντα και το καλό αποτέλεσμα επιβραβεύεται λαμβάνοντας διακρίσεις σε εγχώριους και διεθνείς διαγωνισμούς.

Ένα από τα βασικά στοιχεία του προϊόντος αυτού για το marketing,είναι και η συσκευασία του, η οποία παίζει πολύ σημαντικό ρόλο για την προτίμησή του, καθώς λειτουργεί ως ένα κριτήριο για την αγορά του. Γι΄ αυτόν  τον λόγο, υπάρχουν διαφόρων ειδών συσκευασίες. Το πιο συνηθισμένο είδος συσκευασίας κρασιού είναι το μπουκάλι. Τα μπουκάλια είναι πάντα γυάλινα γιατί στα πλαστικά το κρασί αλλοιώνεται. Συνήθως είναι χωρητικότητας 0,75 ml.Τελευταία όμως χρησιμοποιούνται και μπουκάλια μικρότερης χωρητικότητας, για όσους θέλουν να καταναλώσουν μικρότερη ποσότητα, αλλά και προκειμένου να δοκιμάσουν ένα ακριβότερο κρασί.

Υπάρχουν και πιο μεγάλες συσκευασίες σαν αυτές των χυμών, οι  οποίες εξωτερικά είναι από χαρτί και μέσα είναι ασκί, το οποίο διατηρεί το κρασί αναλλοίωτο. Αυτό είναι το λεγόμενο κρασί της παρέας. Τέλος στο εμπόριο  κυκλοφορούν και συσκευασίες  μεγαλύτερης χωρητικότητας. Είναι ένα είδος μικρού βαρελιού. Αυτό είναι πιο πρακτικό και πιο οικονομικό για παρέες και συγκεντρώσεις.

Οι ετικέτες των μπουκαλιών αποτελούν ένα ακόμα διακριτικό  στοιχείο στη αγορά του κρασιού. Στις ετικέτες συνήθως υπάρχουν μέρη από ζωγραφικούς πίνακες , σκηνές από την μυθολογία, ένα τσαμπί σταφύλι, ή άλλες παραστάσεις. Στην επιχείρησή μας το ετικετάρισμα γίνεται χειροποίητα, καθώς και το τύλιγμα με λεπτό χαρτί του κόκκινου κρασιού  που κατά τη γνώμη μας ξεχωρίζει.

Οι ετικέτες εκτός από την εικαστική πλευρά , έχουν και τη πρακτική τους. Πληροφορούν τους αγοραστές για το προϊόν που πρόκειται να αγοράσουν. Στη πίσω όψη δίνουν κάποιες πληροφορίες για το συγκεκριμένο κρασί ,όπως τη χρονολογία εμφιάλωσης ή την περιοχή προέλευσης, το είδος του κρασιού, τι φαγητά συνοδεύει.

Πιστεύουμε πως θα μπορούσαν οι ετικέτες να εμπλουτιστούν με νέες  μορφές. Να γίνουν δηλαδή πιο μοντέρνες και ελκυστικές. Μια ιδέα που θα μπορούσαμε να δοκιμάσουμε είναι περισσότερα χρώματα  στην ετικέτα ώστε το μπουκάλι να γίνει πιο φωτεινό και νεανικό.

 

ΕΜΠΟΡΙΑ- ΔΙΑΝΟΜΗ- ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

 

Στο αγρόκτημα Μερκούρη από γενιά σε γενιά συνεχίζεται το εμπόριο κρασιού και λαδιού στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σε Ευρώπη και Η.Π.Α.

Οι εξαγωγές αφορούν περίπου το 1/3 της παραγωγής .Το Κτήμα συνεργάζεται με μεγάλες εταιρείες  διανομής που αναλαμβάνουν τον εφοδιασμό super-markets , εστιατορίων, bars, ειδικευμένων μαγαζιών πώλησης ποτών (κάβες) και αλλού.

Ειδικά για την προώθηση και  διανομή των προϊόντων στο εξωτερικό προτείνονται συνεργασίες με ομοειδείς ελληνικές επιχειρήσεις ώστε να μειώνεται το κόστος προβολής και παράλληλα να έρχεται ο καταναλωτής σε επαφή με μεγαλύτερη ποικιλία κρασιών.

Η διαφήμιση πρέπει να εστιάζει στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του προϊόντος (στην προκειμένη περίπτωση στις ποικιλίες κρασιού).Απώτερος σκοπός της θα είναι η προσέλκυση των αγοραστών και η πρωτοτυπία. Πιθανές εκδοχές αποτελεσματικής διαφήμισης θα μπορούσαν να θεωρηθούν οι εξής:

v    Η τηλεοπτική η οποία λόγω κόστους δεν είναι εφικτή , αλλά θα μπορούσε να γίνει ένα video ώστε να προβληθεί η ιστορία του κτήματος, οι δραστηριότητες του και τα προϊόντά του .Η προβολή του μπορεί να γίνεται σε ξενοδοχειακές μονάδες της περιοχής για μια αρχική γνωριμία των επισκεπτών της Ηλείας με το κτήμα.

v    Η δημιουργία ιστοσελίδας (site) στο Διαδίκτυο είναι ένας νέος τρόπος διαφήμισης και προσέλκυσης κοινού. Μέσα στην ιστοσελίδα μπορεί να προβάλλεται το προϊόν, το Κτήμα ,ο τρόπος παραγωγής καθώς και η δυνατότητα  αγοράς μέσω Internet. Εκτός από πιθανούς αγοραστές και πιθανοί συνεργάτες όπως διαφημιστικές εταιρείες, εταιρείες διανομής και άλλοι μπορεί να γνωρίσουν την επιχείρηση.

v    Τα διαφημιστικά φυλλάδια που παρουσιάζουν την ποιότητα, την οργάνωση και τις προοπτικές της επιχείρησης .

v    Τέλος οι καταχωρήσεις  σε ειδικευμένα έντυπα εγχώρια και ξένα που ασχολούνται με το κρασί  όσον αφορά νέα προϊόντα, διακρίσεις σε διαγωνισμούς, κ.α.

Ένας έμμεσος τρόπος διαφήμισης είναι σίγουρα και η διαφήμιση από ικανοποιημένους πελάτες- καταναλωτές που πιθανότατα να είναι και ο πλέον αποτελεσματικός.

 Επιπλέον ενόψει ολυμπιακών αγώνων μπορεί να διαφημιστούν τα είδη κρασιού του κτήματος ως σύνδεσμος με την  ελληνική κουλτούρα και παράδοση. Σίγουρα η απήχηση στους τουρίστες θα ήταν μοναδική. Έτσι με το σλόγκαν Οίνος Μερκούρη- Το νέκταρ των θεών θα κατορθώναμε την ιδανική διαφήμιση!

 

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

 

Η επιχείρησή μας απασχολεί 15 μόνιμους και 5-10 εποχιακούς εργαζόμενους. Έχει την μορφή ανωνύμου εταιρείας και το λογιστικό τμήμα τηρεί όλα τα παραστατικά που ο νόμος ορίζει. Στα πλαίσια μιας πολιτικής ανάπτυξής της μπορεί με την βοήθεια των οινολόγων να βγάλει στην αγορά νέα κρασιά από τις πειραματικές ποικιλίες που καλλιεργεί ,φυσικά σε μικρές ποσότητες αρχικά.

Στην αυξημένη ζήτηση μπορούμε να απαντήσουμε με την αλλαγή γερασμένων κλημάτων και με αύξηση της καλλιεργήσιμης γης. Επίσης με την συνεχή βελτίωση των μεθόδων καλλιέργειας ώστε το προϊόν να διατηρεί την υψηλή ποιότητά του.

  

 

ΑΓΡΟ-ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

 

Μέχρι τώρα μιλήσαμε για την παραγωγική πλευρά του Κτήματος που βέβαια είναι και η βασική, αλλά θα ήταν παράληψη να μην αναφερθούμε στην τοποθεσία του. Ευρισκόμενο στο υψίπεδο Ιχθύς στην περιοχή του Κορακοχωρίου, συνδυάζει τη θάλασσα με πλούσιο πράσινο  συνθέτοντας έτσι ένα μαγευτικό τοπίο.

Η επιχείρηση έχοντας κατανοήσει το φυσικό κάλλος της περιοχής οργανώνει διάφορες εκδηλώσεις με σκοπό την έμμεση διαφήμιση και την προβολή του Κτήματος στο ευρύ κοινό. Τέτοιες είναι : οργάνωση συμποσίων σχετικά με το κρασί, γευσιγνωσίες για την ενημέρωση των αγοραστών σχετικά με την ποικιλία των κρασιών του Κτήματος, ξεναγήσεις επισκεπτών στο Κτήμα .Προτάσεις που βλέπουμε θετικά είναι:

v    Εκθέσεις φωτογραφίας και ζωγραφικής με θέμα το κρασί ,το λάδι και άλλα θέματα της αγροτικής  ζωής.

v    Οργάνωση καλλιτεχνικών εκδηλώσεων με παραδοσιακή μουσική και χορό σε συνεργασία με καλλιτεχνικούς συλλόγους, αλλά και παρουσίαση τοπικών προϊόντων και προβολή παραδοσιακής κουζίνας.

v    Συνεργασία με τουριστικά πρακτορεία για οργανωμένες επισκέψεις τουριστών από τα κρουαζιερόπλοια που έρχονται στο λιμάνι του Κατακόλου. Αξίζει ίσως η εξέταση της δυνατότητας πρόσβασης στο Κτήμα μέσω θαλάσσης.

v    Μέσα στο Κτήμα  υπάρχει ένα μουσείο παλιών αγροτικών εργαλείων το οποίο είναι επισκέψιμο. Η ανακαίνισή του  καθώς και η συντήρηση των αντικειμένων που εκτίθενται θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό πόλο έλξης επισκεπτών.

v    Το  παλαιό σπίτι  που υπάρχει θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ξενώνας για περιορισμένο αριθμό επισκεπτών που επιθυμούν να περάσουν κάποιες ημέρες στη φύση .

 

Όπως αντιλαμβάνεστε οι ιδέες δεν μας λείπουν, τολμηρές φρέσκιες, ριψοκίνδυνες ίσως ,μπορεί να εφαρμοστούν  μπορεί και όχι, μπορεί να πετύχουν  μπορεί και όχι μα επηρεασμένοι από το αντικείμενο της επιχείρησής μας το σίγουρο είναι πως ότι και να γίνει:

 

Οίνος ευφραίνει καρδίαν 

 

 

 

 

 

Η  ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

 

 

  

Οι μαθητές των τμημάτων Α1 και Α4 του 2ου Ενιαίου Λυκείου Πύργου.

1 ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ ΑΡΓΥΡΗ 1   ΣΙΤΟΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΔΩΡΑ
2 ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ 2   ΣΚΟΥΤΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ
3 ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑΒΑΣΙΛΙΚΗ 3   ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ-ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
4 ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ 4   ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ
5 ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΥ ΚΩΝ/ΝΑ 5   ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΑ
6 ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ 6   ΣΤΑΣΙΝΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
7 ΑΝΤΥΠΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ 7   ΣΤΑΣΙΝΟΠΟΥΛΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ
8 ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ 8   ΣΥΡΙΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΝΕΛΑ
9 ΑΡΓΥΡΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ 9   ΤΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
10 ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ 10   ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ-ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
11 ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ 11   ΤΖΑΒΑΡΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
12 ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 12   ΤΖΟΥΒΑΝΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ
13 ΓΑΡΑΝΤΖΙΩΤΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ 13   ΤΡΙΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ
14 ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ 14   ΤΣΑΚΑΛΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
15 ΓΚΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ 15   ΤΣΙΛΙΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ
16 ΓΚΙΟΥΜΕΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ 16   ΤΣΙΤΣΟΥ ΕΛΕΝΗ
17 ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ 17   ΤΣΩΤΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
18 ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ 18   ΦΙΛΙΠΠΟΠΟΥΛΟΥ ΑΙΜΙΛΙΑ
19 ΔΡΑΚΟΥΛΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ 19   ΦΟΥΣΤΟΥΚΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ
20 ΕΥΘΥΜΙΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΛΥΨΩ 20   ΧΑΡΙΤΟΥ ΓΑΡΟΥΦΩ
21 ΘΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ 21   ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ
22 ΘΕΟΔΟΣΗ ΟΛΓΑ        

 

 

Η Υπεύθυνη του Προγράμματος : Καββαδά Ελένη

 

 

                                                  Μάιος 2004